CENTRÁLNÍ ZDROJE - ZÁKLAD SOUSTAV
CZT
Podle rozboru provedeného v
předešlých kapitolách, mají SCZT své ekonomické oprávnění pouze tehdy, pokud
jsou potřebným zařízením pro ekonomické
využití zdroje. V současné době jsou známy prakticky dva druhy takových zdrojů :
Prvním takovým druhem jsou
zdroje, které vyrábí primerní medium pro další výroby
a pro potřebu vytápění je používaná jen jinak nepotřebná jeho část,
(elektrárny).
Druhým druhem zdrojů je pak
zařízení, při jehož hlavní činnosti vzniká jako druhotný produkt teplo,
(spalovny).
I. Velkokapacitní víceúčelově zdroje
Více jak 90% veškeré elektroenergie
spotřebované v naší republice, je vyrobeno v parních elektrárnách. Pára je tady
výkonným mediem pro pohyb turbosoustrojí, kde se elektroenergie
vyrábí.
Při opuštění turbiny má však pára ještě poměrně značný
tepelný obsah, ten je však pro výrobu elektroenergie
nepoužitelný. Následkem tohoto fyzikálního jevu je využito pro vlastní výrobu elektroenergie pouze 33 % z celkem vyrobeného tepla.
I když jde zdánlivě o výrobní
způsob s velmi nízkou účinností, nelze pro zajištění celkového potřebného
množství elektroenergie použít v naší republice jiným
způsob. I proklamované jaderné elektrárny pracují na stejném principu.
Co je však možné, je zvýšení celkové energetické účinnosti
druhotným využitím zbytkového tepla .páry a to pro vytápěcí účely.
Jedině kombinovaná výroba elektroenergie
a tepla zvýší využití energie získané z kteréhokoliv paliva a sníží tím tak
jeho celkovou potřebu. Následně se sníží i ekologické zatížení, které výroba elektroenergie přináší.
Použití elektrárenských zdrojů i jako zdrojů SCZT, zůstává
nadále velmi účelným energetickým řešením. Protože však teplárenské či
elektrárenské zdroje nejsou všude a potřebná přenosová síť pro distribuci primerního media má své energeticko-finanční hranice, je
nutné hledat pro soustavy CZT i další zdroje.
II. Středněkapacitní účelové zdroje
Hlavním kriteriem jakéhokoliv
zdroje bude vždy výsledná cena tepla a to při dodržení všech ekologických
požadavků na provoz.
Cena tepla je vždy odvozena od druhu použitého paliva. To
tvoří nejen nejvyšší nákladový vstup, ale určuje i technologii zdroje a ta
tvoří nejvyšší investiční položku.
Druh použitého paliva je tedy hlavním kriteriem jak
pro volbu druhu zdroje, tak i pro existenci vlastní SCZT.
Na základě výše uvedeného se naše
firma rozhodla zařadit do svého podnikatelského záměru zdroje, u nás zatím málo
používané, a 'to kotle na spalování dřeva.
Dřevo je palivem nejen nejlevnějším, ale je i jediným
obnovitelným palivem, které má dnes lidstvo k dispozici.
Dřevo je taktéž i ekologickým palivem. Při správném
spalování hoří prakticky bez kouře, snadno se zapaluje, nesplní při manipulaci
a tvoří málo popele (okolo l %
hmotnosti. Dřevěný popel je nespékavý a výborně se hodí jako přírodní hnojivo,
neboť obsahuje dusík, vápník, hořčík, hydroxid draselný,' kysličník křemičitý,
kyselinu fosforečnou s stopové prvky.
Největší výhřevnost má tvrdé
dřevo, nejnižší dřevo měkké, nejlepší
je dřevo proschlé na celkovou vlhkost 15 až 20%
Protože dřevo je i jinak velmi významnou primární surovinou, je
nutné pro energetické účely využívat zejména dřevní odpad. Ten vzniká jak při
vlastní těžbě, tak při následné dřevovýrobě.
Pokud chceme využít odpad vzniklý při těžbě, musíme jej vždy
dopravit do místa potřeby a tam jej nejdříve vysušit. Z těchto důvodů je tedy výhodnější
jeho využití pro malé lokální zdroje (rodinné domky).
Odpad vzniklý při zpracovávání
již alespoň částečně vyschlého dřeva, je výhodnější likvidovat spalováním přímo
v místě vzniku. Otázkou je pouze ekonomická "likvidace" vzniklého
tepla - nejvýhodnějším řešením je použít spalovnu jako zdroj SCZT.
Velikost zdroje se zásadně
odvozuje od zajistitelného množství dřevního odpadu a jeho ceny. Naše firma
prosazuje pravidlo, že pro provoz
SCZT postačuje, když se ročně zajistí dřevní odpad pro 80 % teoreticky potřebného tepla. Velikost
zdroje se určuje podle tohoto pravidla, ze zajištěného množství paliva a ne z
teoretické potřeby tepla. Pokud je SCZT vybavena zařízením pro vedení dispečerského
provozu, je až 20-ti % disparta ekonomicky výhodná, což si naše firma prakticky
ověřila.